عزت الله مقبلی
مرحوم عزت الله مقبلی

عزت الله مقبلی

Ezzatollah Moghbeli

متولد : 1312/01/04
تاریخ فوت : 1367/10/13 - ( 35 سال پیش ) (در سن 55 سالگی)
ملیت : ایران
محل تولد : ایران - تهران - تهران
محل دفن : ایران - تهران - تهران
خانواده :

عزت الله مقبلی

عزت الله مقبلی دوبلور و بازیگر سینما و تئاتر بود. فعالیت هنری را از سال ۱۳۲۴ در باشگاه کودکان به عنوان بازیگر تئاتر شروع کرد. از اولین نمایش های وی می توان به نمایش پرنده آبی اشاره کرد. از دیگر نمایش های وی می توان نمایش های «انگل اجتماع»، «تاجر ونیزی»، «اُلیور توئیست»، «داروی جوانی»، «یک گل و بهار» و… را نام برد.

سپس از سال ۱۳۳۵ وارد کار دوبله شد. در عرصه صداپیشگی بیشتر به جای اُلیور هاردی و لوئی دوفونس حرف می زد.یکی از تیپ هایی که در دوبله بسیار ماندگار شد، صدای مقبلی به جای افراد چاق بود که معروف ترین آن ها اُلیور هاردی است. صدا و نحوه تیپ سازی مقبلی به جای هاردی یکی از بهترین و به یادماندنی ترین تیپ های تاریخ دوبله محسوب می شود و قطعاً در موفقیت فیلم های «لورل و هاردی» نقش غیرقابل انکار داشت. تطابق صدای مقبلی با شخصیت هاردی به قدری بود که بعداً پس از فوت مقبلی، گوینده های دیگر هرگز نتوانستند ذهنیت صدای مقبلی را از ذهن تماشاگران تلویزیون پاک کنند.

مقبلی از تیپ سازان موفق تاریخ دوبله به جای لوئی دوفونس نیز توانست تیپ خاصی مبتنی برتند و سریع حرف زدن در قالب مردان پا به سن گذاشته و عصبی مزاج به وجود آورد. وی تا زمانی که در قید حیات بود به جای دوفونس در تمامی فیلم هایش حرف زد. ارائه تیپ پیرمردهای شیرین سخن و زنده دل از جمله به جای والتر برنان در «داشتن و نداشتن»، «رودخانه سرخ»، «ریو براوو»، «چگونه غرب تسخیر شد» و والتر هیوستون در «گنج های سیرا مادره» از دیگر اجراهای موفق و به یادماندنی اوست.

وی همزمان با دوبله، از سال ۱۳۳۵ بازیگری در سینما را با فیلم «طلسم شیطان» آغاز کرد و تا ۱۳۶۷ (پایان عمر) ادامه داد. در سال ۱۳۴۶ با مشارکت نصرت الله وحدت استودیوی دوبلاژ «نقش جهان» را تاسیس کرد. از سال ۱۳۴۶ نیز فعالیتش را در رادیو آغاز کرد و خیلی زود به عنوان یک بازیگر تیپیک رادیویی شناخته شد. همچنین سال های طولانی در برنامه رادیویی «صبح جمعه با شما» هنرنمایی کرد. در دهه ۱۳۵۰ کارگردانی در تلویزیون را با مجموعه گذر عمر (مجموعه تلویزیونی) نیز تجربه کرد.