امید بنکدار کارگردان،فیلمنامهنویس،تدوینگر و نقاش است.او فعالیتش را در حوزه تجسمی با نقاشی آغاز کرد و تکنیکهای آبرنگ را نزد هما افتخار(غفارزاده)و جمالالدین خرمی نژاد آموخت. استاد سیاوش کسرایی تاثیر عمیقی بر نگاه او به نقاشی و حوزهی تجسمی گذاشت.پس از آن برای آموزش و تجربهی یک کار خلاقهی گروهی که با حوزهی تجسمی درارتباط باشد به مرکز اسلامی آموزش فیلم سازی (باغ فردوس) رفت تا دورهی طراحی صحنه را بگذراند. این مرکز بعدها تعطیل و به موزهی سینما تبدیل شد. او پس از گذراندن دورهی طراحی صحنه و لباس نزد ایرج رامینفر شیفتهی سینما شد.
در همان دوره او فعالیتش را در مطبوعات با دوست و هم دورهی دوران آموزشش کیوان علیمحمدی آغاز کرد و با نشریات مختلفی مانند نقد سینما، ماهنامهی فیلم و ماهنامهی زنان همکاری کرد و پس از آن تیم دونفرهشان شروع به ساخت فیلمهای کوتاه، تجربی و مستند کردند تا اولین فیلم بلندشان شبانه ساخته شد.چشم اندازهای سیاوش آباد اولین ساختهی مستند او جوایز زیادی را از جشنوارههای مختلف دریافت کرد و در معرفی دو فیلمساز جوان تاثیر گذاشت. این فیلم نوعی ادای دین و احترام به استادش سیاوش کسرایی است که یک سال پس از ساخت آن از دنیا رفت.امید بنکدار همکاریاش را با کیوان علیمحمدی ادامه داد و تاکنون دو فیلم کوتاه، دو ویدیو آرت، دو فیلم تجربی، هشت فیلم مستند، یک مجموعه ی تلویزیونی و چهار فیلم سینمایی در کارنامه دارد که بیشتر آنها بهطور مشترک با کیوان علیمحمدی ساخته شده اند. علی اکبر حیدری نویسندهی جوان از سومین فیلم آنها- ارغوان به تیم دو نفرهی آنها دعوت شد و از آن پس در زمینهی فیلمنامهنویسی با بنکدار و علیمحمدی همکاری داشته است.
همکاری با ستارههای سینما حتی در فیلمهای مستند، تجربهگرایی و رویکرد به سینمای تجربی، کارکردن روی قاببندی و نورپردازی و شاخصههای بصری فیلم، توجه به مسایل زنان، پژوهش در گرامر و زبان سینما و اهمیت به فرم از شاخصههای فیلمهای امید بنکدار است.
مجموعه مشخصات در جهت گسترش پایگاه های اطلاعاتی اقدام به راه اندازی مجموعه دانشنامه مشخصات در زمینه های مختلف نموده است تا بتواند کمکی به گسترش اطلاعات و شفافیت در جامعه نمایید.