علیرضا زرین فیلمبردار و مدیر فیلمبرداری، شروع فعالیت سینمایی وی با فیلم وسوسه شیطان به عنوان دستیار فیلمبردار در سال ۱۳۴۶ بوده است.محمد زرین دست،کارگردان،فیلم نامه نویس، و تهیه کننده، برادر بزرگترِ اوست.زرین دست در فیلم های رشید (پرویز نوری، 1350) خواستگار (علی حاتمی، 1351) خورشید در مرداب (محمد صفار، 1352) و ساز دهنی (امیر نادری، 1352) هنوز قائل به این نیست که فیلمبردار نقش اساسی در ارکان فیلم دارد، و اهمیت آن را صرفاً در ضبط وقایع می داند.
او در بازجویی یک جنایت (محمد علی سجادی، 1363) نقطه ضعف (محمد رضا اعلامی، 1362) و تصویر آخر (مهدی صباغ زاده، 1365) از قابلیت های نورپردازی در فیلم رنگی استفاده بیش تری کرده است. در طلسم (داریوش فرهنگ، 1365) منطبق با ساختمان فیلم از نورپردازی کلاسیک و اکسپرسیونیستی بهره برده و در خارج از محدوده (رخشان بنی اعتماد، 1367) فیلمبرداری و حرکات روان دوربین از امتیازهای فیلم است.
مجموعه مشخصات در جهت گسترش پایگاه های اطلاعاتی اقدام به راه اندازی مجموعه دانشنامه مشخصات در زمینه های مختلف نموده است تا بتواند کمکی به گسترش اطلاعات و شفافیت در جامعه نمایید.