مقطع | رشته | دانشگاه |
---|---|---|
کارشناسی ارشد | مهندسی معماری | دانشگاه تهران |
کارشناسی ارشد | نقاشی | دانشگاه تهران |
فرامرز پیلارام نقاش و خطاط از پیشگامان مکتب سقاخانه است. استعداد وی در نقاشی و تمایلش به ادامه آن باعث شد که پس از پایان دوران دبستان، به هنرستان هنرهای زیبای پسران راه یابد. همزمان با تحصیل، در اداره آمار عمومی مشغول به کار شد.او در سال ۱۳۴۹،برای مطالعه بیشتر درباره نقاشی، لیتوگرافی و انواع چاپ به فرانسه سفر کرد. پیلارام همواره در پی به تصویر کشیدن نمادهای اصیل بود.
در کارهای اولیه اش مُهرهایی را که در قدیم به جای امضاء از آن استفاده می کردند، بزرگ نمایی کرد و زمینه ای کتیبه گونه به وجود آورد و در آن نمادهای مذهبی، مانند عَلَم و پنجه، را با اشکال هندسی درآمیخت. او با علاقه و توجه به هنرهای سنّتی، نظیر کاشیکاری و در مسیر یافتن راه های نو برای «ترکیب بندی» های جدید و دریافت این مطلب که خط فارسی، بویژه نستعلیق، در تلفیق با نقاشی ویژگی ممتازی به تابلوها می بخشد، به آموختن خطاطی در انجمن خوشنویسان پرداخت و سپس مدتی در آنجا تدریس کرد.
از آن پس، خط دستمایه اصلی آثار او شد. از این رو می توان او را از پیشگامان نقاشی خط دانست. پیلارام با کاربرد خط در نقاشی، به خطاطی نیز شکل نوینی بخشید و آن را از چارچوبهای سنّتی خارج ساخت. این زمان (۱۳۴۰–۱۳۴۱ شمسی) مصادف بود با سالهایی که هنرهای اصیل در مقابل موج نوگرایی غربی در همه زمینه ها قرار گرفت. در سال ۱۳۴۱ پیلارام و تنی چند از هنرمندان دیگر مکتب سقاخانه را - که شیوه ای اصیل و بر پایه اعتقادات و نمادهای مذهبی بود -در نقاشی و مجسمه سازی بنیان نهادند.
او در سومین و چهارمین دو سالانه تهران (۱۳۴۳ ش، ۱۳۴۵ ش) شرکت کرد و برنده مدال شد. پس از آن کارهای او و دیگر هنرمندان مکتب سقّاخانه به دوسالانه ونیز فرستاده شد و بسیار مورد توجه قرار گرفت. موزه هنرهای معاصر ونیز هم یکی از آثار او و آثار چند تن دیگر از هنرمندان این مکتب را خریداری کرد. پیلارام در ۱۳۵۳سال با هنرمندانی چون مرتضی ممیز، مارکو گریگوریان و چند تن دیگر، «گروه آزاد» را تشکیل داد. این گروه چهار سال فعالیت داشت و چندین نمایشگاه از آثار نقاشان در شهرهای مختلف دنیا برپا کرد.