محمدرضا اصلانی شاعر، سینماگر، هنرپژوه و فارغ التحصیل رشته نقاشی از دانشگاه هنرهای تزئینی (دانشگاه هنر فعلی) است. جامعه هنری در ابتدا محمدرضا اصلانی را با اشعارش شناخت. او از شاعران فعال و مطرح موج نویی دهه چهل بود که اشعارش امیدی در میان هواداران شعر مدرن برانگیخته بود. اصلانی از جمله کسانی بود که بعدها بیانیه شعر حجم-شکل به سامان رسیده موج نو-را تحت نظر یدالله رویایی امضاء کرد.
محمدرضا اصلانی از استعدادهای درخشان موج نو و یکی از شاعران تاثیرگذار بر این جریان است. «شب های نیمکتی، روزهای باد» (۱۳۴۴) در شرایطی منتشر شد که هنوز جسارت چاپ و پخش این نوع شعر معمول نبود. سه سال پیش تر،احمدرضا احمدی با چاپ مجموعه شعر «طرح» در پانصد نسخه این جریان را شروع کرده بود. پیوستن فروغ فرخزاد و سهراب سپهری به جریان موج نو هرچند بدون تایید بود اما شاکله زیبایی شناسی آثار آنان را تغییر داده بود. محمدرضا اصلانی طبق طبقه بندی اسماعیل نوری علاء از شعر موج نو از نثرگرایان اصیل موج نو بود و شعرش از همان خصوصیات عمومی موج نو برخوردار بود.
او که در دانشکده هنرهای تزئینی به جای آشنایی با هر نوع هنر کلاسیک،مستقیم به نقاشی مدرن پرداخته بود،به مطالعه کتاب های هنر مدرن پرداخت و با آشنایی با معماری مدرن به مفهوم بافت ها حساس گشته و چنین نگاهی به جهان مسئله وی شد. چیزی که برای وی در آن زمان مسئله بود،علاوه بر ایماژیست های انگلیسی و فرانسوی، پلاستیسیته تصویر بود. وی روی این مسئله کار می کرد که یک تصویر چگونه می تواند یک فضای ملموس بصری ایجاد کند.
وی در دوره ای بین سال های ۱۳۶۲–۱۳۷۲ به کار انتشاراتی مشغول می شود و نشر نقره را بنا می گذارد. در دوران ناشری اش از چاپ دو کتاب با عنوان «شعر به دقیقه اکنون» مجموعه هایی برگرفته از شعر معاصر، حمایت کرد. اصلانی بعدتر از شعر به سینمای موج نو رفت.
فیلم شناسی:
# | نام فیلم | ساخت | کارگردان |
---|---|---|---|
1 | 1386 | محمدرضا اصلانی |
# | نام فیلم | ساخت | کارگردان |
---|---|---|---|
1 | 1386 | محمدرضا اصلانی |