دانشگاه علوم پزشکی مازندران

دانشگاه علوم پزشکی مازندران

University Of Medical Sciences Mazandaran

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران در سال ۱۳۶۷ موجودیت یافت و پیش از آن اولین سنگ بنای این دانشگاه با راه اندازی اموزشگاه عالی مامایی ساری در سال ۱۳۵۴ و توسعه آن در سال ۱۳۶۵ به عنوان اولین مرکز آموزشی حوزه درمانی ، گذاشته شد.

این آموزشگاه درسال ۱۳۶۷ به دانشکده پرستاری و مامایی نسیبه ساری ارتقاء یافت ، پس از آن بود که دانشکده پزشکی بابل در سال ۶۴ ، دانشکده پزشکی ساری در سال ۶۷ و دانشکده پزشکی گرگان در سال ۷۱ تاسیس شد. با منتزع شدن استان گلستان در سال ۷۶ و استقلال دانشگاه علوم پزشکی بابل در سال ۷۰ ، دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز به مرکزیت ساری پایه گذاری شد.دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران  در حال حاضر در قالب هشت معاونت آموزشی، درمان ، بهداشتی ،تحقیقات و فناوری ، غذا و دارو ، امور اجتماعی ، دانشجویی و فرهنگی و توسعه مدیریت و منابع با بیش از ۱۹ هزار نیروی انسانی شاغل در ۱۱۱۰ خانه بهداشت روستایی، ۳۱۵ مرکز بهداشتی درمانی، ۵۴ پایگاه بهداشتی درمانی ، ۲۱ شبکه و مرکز بهداشت و درمان و ۲۵ بیمارستان به بیش از ۳ میلیون نفر جمعیت استان و بخش اعظمی از مسافران ، خدمات بهداشتی درمانی ارائه می دهد .دانشگاه علوم پزشکی مازندران در بخش بهداشت  با توسعه نظام شبکه بهداشت و درمان در سطح استان و ساخت خانه های بهداشت ، مراکز بهداشتی و درمانی روستائی ، شهری و پایگاه بهداشتی و پوشش جمعیتی استان و با اقداماتی نظیر پوشش ۱۰۰ صدی واکسیناسیون، غربالگری و جمع ‏آوری، ثبت و تجزیه و تحلیل اطلاعات بخش سلامت ضمن  رسیدن به اهدافی نظیر ریشه کنی ، حذف و  کنترل بیماری هایی نظیر فلج اطفال، کزاز نوزادی، سرخک، سرخجه، دیفتری، سل و مالاریا در مازندران ، کاهش میزان مرگ و میر در مادران باردار ، کودکان و نوزادان زیر یک ماه و کاهش بروز تالاسمی ماژور را فراهم آورد و طی  ۵ سال اخیر نیز با  اجرای برنامه پزشک خانواده روستائی  و  شهری شناسایی بیش از ۱۶۰ هزار بیمار دیابتی و ۲۵۰ هزار بیمار فشارخون بالا گام های موثری در  ارتقاء شاخص های سلامت در استان بردارد .گفتنی است دانشگاه علوم پزشکی مازندران در بخش توسعه واحدهای بهداشتی و درمانی با احداث بیش از ۳۰۰ مرکز روستائی رتبه یک کشور را طی ۳ سال اخیر کسب نموده است.در بخش درمان هم پس از پیروزی انقلاب اسلامی در مازندران، گام های بزرگی برای توسعه و ارتقاء شاخص های مهم در این بخش از حوزه سلامت برداشته شد. از جمله می توان به احداث ، راه اندازی ، هتلینگ وتجهیز ۲۵  بیمارستان تابعه  ( از این تعداد  ۱۴ بیمارستان مربوط به قبل از سال ۱۳۵۷ می باشد ) ،راه اندازی کلینیک ویژه در تمامی شهرستان ها و احداث و تجهیز  ساختمان کلینیک های ویژه تخصصی وفوق تخصصی در شهرستان های ساری، رامسر، بابلسر، نور، نوشهر، بهشهر، نکا، زیراب و محمودآباد ، فعالیت بیش از ۳۱۵۰ پزشک عمومی ، متخصص و فوق تخصص ، افزایش تعداد ۳۴۴۳ تخت بیمارستانی ، ایجاد ۳۵ بخش ویژه درمان بیماران خاص شامل  احداث وتجهیز ۴ مرکز جامع سرطان ،  ساخت ۲۱ بخش دیالیز و تجهیز با ۲۵۲ دستگاه دیالیز ، راه اندازی و تجهیز ۱۴ بخش تالاسمی و  ارائه خدمات تخصصی به۱۳۷۷ بیمار دیالیزی ، ۲۱۷۹   بیمار تالاسمی و  ۱۹۰۹ بیمارM.S   ، ایجاد و تجهیز  بخشهای تخصصی و فوق تخصصی و بخشهای مراقبت های ویژه در بیمارستان های سطح  شامل راه اندازی و تجهیز ۷۱۶  تخت ویژه،  ۲۰ دستگاه سی تی اسکن، ۱۰ دستگاهMRI ، ۶ دستگاه آنژیوگرافی ، ۵ مرکز سنگ شکن برون،  ۷ مرکزگاما کمرا (پزشکی هسته ای) و ۳ مرکز مرکز ناباروری (IVF) اشاره کرد .در زمینه توسعه فضاهای رفاهی ، فرهنگی و ورزشی  در بخش دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی مازندران از بدو تاسیس تا کنون رشد خوبی داشته است . در بخش ورزشی می توان به مجتمع ورزشی شماره ۱ با مساحت ۱۵۰۰ متر مربع ،  مجتمع ورزشی زمین فوتبال چمن مصنوعی با  مساحت ۱۰۰۰ مترمربع ، زمین فوتبال و پیست دو و میدانی به مساحت ۱۰۰۰۰ مترمربع ، مجموعه بزرگ سالن های  چندمنظوره بدنسازی، تیر اندازی،کشتی و فوتسال به مساحت ۲۵۰۰ متر اشاره کرد. در بحث رفاهی دانشجویان نیز  می توان علاوه بر فعالیت خوابگاه دخترانه  در مجتمع طوبی به ساخت  ۳ مجموعه خوابگاه پسرانه  و همچنین بزرگترین خوابگاه دانشجویی ویژه خواهران به مساحت ۱۲۰۰۰ متر مربع و با گنجایش بیش از ۱۰۰۰ نفر در مجتمع پیامبر اعظم (ص) اشاره کرد .علاوه بر این موارد دانشگاه علوم پزشکی مازندران جهت تامین رفاه دانشجویان خود نسبت به  خرید ۴ مجموعه خوابگاه دانشجویی ، ساخت و تجهیز سلف سرویس زیتون در مجتمع پیامبر اعظم (ص) ،  سلف سرویس دانشجویی در دانشکده پرستاری نسیبه ساری ، ساخت و تجهیز سرد خانه ها و انبار سلف سرویس دانشکده پرستاری آمل اقدام کرد .در بخش غذا و دارو  دانشگاه علوم پزشکی مازندران در حال حاضر به  فعالیت بیش از ۴۳۷ داروخانه و ۲۶۰ واحد تولیدی صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی نظارت می کند و نسبت به صدور پروانه تاسیس و بهره برداری و پروانه های بهداشتی وگواهی بهداشتی صادرات  در سطح استان اقدام می نماید.همچنین بازرسین دانشگاه علوم پزشکی مازندران علاوه بر نظارت بر بیش از ۵۵۰۰ واحد عرضه کننده محصولات غذایی، آرایشی و بهداشتی ، نسبت به بازدید و بازرسی های فنی از واحدهای صنایع تولیدی و بسته بندی کالاهای سلامت محوردر سطح استان اقدام کرده و از محصولات تولیدی آنان نمونه برداری فنی و بهداشتی بعمل می آورد که این امکان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی اصلا میسر نبود ، زیرا نهادی ناظر بر فعالیت داروخانه ها و یا  واحدهای تولید و عرضه مواد غذایی ، بهداشتی و آرایشی در سطح استان وجود نداشت .در بخش آموزش پزشکی نیز دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بهره مندی از ۴۵۰ عضو هیات علمی و پذیرش بیش از ۸۲۸۷ نفر دانشجو در  ۱۰۴ رشته تحصیلی و ۱۰ دانشکده پزشکی ، داروسازی ، بهداشت ، پرستاری و مامایی ساری ، پیراپزشکی، دندانپزشکی، پرستاری بهشهر ، پرستاری و پیراپزشکی آمل ، پردیس خودگران رامسرو فناوری های نوین سعی می کند رسالت آموزشی خویش را به نحو مطلوبی به انجام برساند .  همچنین دانشگاه علوم پزشکی مازندران دارای ۲پژوهشکده، ۱۸ مرکز تحقیقاتی مصوب، ۱۰ مرکز رشد واحدهای فناوری و ۴ شرکت دانش بنیان به عنوان یکی از برترین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور مطرح می باشد. احراز رتبه های برتر جشنواره تحقیقاتی رازی و جشنواره خوارزمی و ورود به باشگاه دانشگاه های یک درصد جهان  و دانشگاه برتر در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام از موفقیتهای دانشگاه است.فعالیت های تحول و نوآوری در آموزش پزشکی و حرکت به سمت دانشگاه های نسل سوم و چهارم  ، ارتقا حوزه پژوهشی به تیپ یک کشور ، پیوستن تعدادی از اعضای هیئت علمی به جمع محققین یک درصد پرارجاع دنیا،  راه اندازی کوهورت جوانان  و قرار گرفتن جزو ۱۰ دانشگاه برتر بر اساس گزارش سامانه علم سنجی دانشگاههای علوم پزشکی کشور از جمله دستاوردهای دانشگاه علوم پزشکی مازندران  در بخش های پژوهشی و تحقیقاتی است که نامش را در کنار دانشگاههای بزرگ و مادر کشور مطرح ساخته است .دانشگاه علوم پزشکی مازندران از سال ۹۳ که بعنوان مرکز کلان منطقه یک آمایش سلامت دانشگاههای علوم پزشکی کشور انتخاب شده است و نقشی تعیین کننده در سیاستگذاری و اجرای برنامه های تحول در آموزش عالی سلامت در این منطقه ایفا می کند.