سید ابراهیم رئیسی

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی

سید ابراهیم رئیس الساداتی

Ebrahim Raisi

متولد : 1339/08/23
تاریخ شهادت : 1403/02/30 - ( 0 سال پیش ) (در سن 63 سالگی)
ملیت : ایران
محل تولد : ایران - خراسان رضوی - مشهد
محل زندگی : ایران - تهران - تهران
محل دفن : ایران - خراسان رضوی - مشهد
خانواده :

سید ابراهیم رئیسی

سید ابراهیم رئیسی در آذرماه سال ۱۳۳۹ هجری شمسی در خانواده ای روحانی و مذهبی در شهر مشهد و در محله نوغان دیده به جهان گشود. پدر او، حجت الاسلام سیدحاجی رئیس الساداتی، و مادرش، سیده عصمت خدادادحسینی، از سلاله سادات حسینی بودند و نسبشان از هر دو طرف به حضرت زید بن علی بن الحسین (علیهم السلام) می رسد. سید ابراهیم رئیسی در سن پنج سالگی پدر خود را از دست داد و تحت تربیت مادر و دیگر اعضای خانواده بزرگ شد.

تحصیلات و فعالیت های حوزوی

سید ابراهیم رئیسی تحصیلات ابتدایی خود را در مدرسه جوادیه مشهد به پایان رساند و سپس تحصیلات حوزوی خود را در مدرسه نواب و مدرسه آیت الله موسوی نژاد آغاز کرد. در سال ۱۳۵۴ برای ادامه تحصیل به حوزه علمیه قم رفت و در مدرسه آیت الله بروجردی و مدتی نیز در مدرسه ای که تحت مدیریت آیت الله پسندیده و تحت نظر امام خمینی (ره) اداره می شد، به تحصیل پرداخت. او دروس عالی حوزه را نزد اساتیدی چون آیت الله مرتضی مطهری، آیت الله جوادی آملی و آیت الله مصباح یزدی گذراند و در زمینه های مختلف علوم اسلامی تسلط پیدا کرد.

سوابق سیاسی و اجرایی

سید ابراهیم رئیسی فعالیت های سیاسی خود را از زمان پیروزی انقلاب اسلامی آغاز کرد. وی در طول سال ها مسئولیت های مهمی در قوه قضائیه بر عهده داشت. از جمله این مسئولیت ها می توان به معاونت دادستانی انقلاب تهران، دادستانی کل کشور، ریاست سازمان بازرسی کل کشور و دادستانی ویژه روحانیت اشاره کرد. همچنین وی در سال ۱۳۹۴ به عنوان تولیت آستان قدس رضوی منصوب شد و نقش مهمی در مدیریت این مجموعه بزرگ مذهبی و فرهنگی ایفا کرد.

ریاست جمهوری

سید ابراهیم رئیسی در سال ۱۴۰۰ به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری وارد عرصه انتخابات شد و توانست با کسب اکثریت آراء به عنوان هشتمین رئیس جمهور ایران انتخاب شود. او در دوره ریاست جمهوری خود تلاش کرده است تا با تمرکز بر عدالت اجتماعی، مبارزه با فساد و توسعه اقتصادی، برنامه های کلانی را در کشور اجرا کند.

نحوه شهادت

سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در حین بازگشت از مراسم افتتاح سد «قیز قلعه سی» در استان آذربایجان شرقی به همراه تعدادی از همراهانش در یک سانحه هوایی به شهادت رسید. هلیکوپتر حامل وی به دلیل نقص فنی و شرایط نامساعد جوی در منطقه جنگلی دیزمار بین روستاهای اوزی و پیران سقوط کرد. در این حادثه، وزیر امور خارجه، امام جمعه تبریز و چندین نفر دیگر از اعضای هیئت همراه نیز به شهادت رسیدند.

پس از شهادت، پیکر سید ابراهیم رئیسی به تهران منتقل شد و مراسم تشییع با حضور گسترده مردم و مقامات کشوری و لشکری برگزار شد. وی در نهایت در حرم مطهر امام رضا (ع) در مشهد به خاک سپرده شد. مراسم تشییع و تدفین با شکوه خاصی انجام شد و هزاران نفر از مردم و مسئولان برای ادای احترام به وی شرکت کردند.