پیمان سلطانی

پیمان سلطانی

Peyman Soltani

متولد : 1349/10/27 - سن : 53
ملیت : ایران
محل تولد : ایران - آذربایجان شرقی - تبریز

پیمان سلطانی

پیمان سلطانی آهنگساز، رهبر ارکستر، نوازنده و نظریه پرداز موسیقی است. او فرزند فرخنده حاجی زاده نویسنده و شاعر معاصر است. عمده شهرت او، به واسطه اجراهایی است که به عنوان رهبر ارکستر ملل (ارکستر پرسپولیس) داشته است که از شاخص ترین آن ها،بازسازی و اجرای آهنگی قدیمی با شعر بیژن ترقی و صدای سالار عقیلی است.

وی فعالیت خود را در موسیقی، نقاشی و ادبیات از کودکی (سال ۱۳۵۶) در کارگاه موسیقی سازمان فرهنگ و هنر و رادیو و تلویزیون ملی آغاز کرد و سپس در حوزه گرافیک و موسیقی تحصیلات خود را ادامه داد. وی در سال ۱۳۶۶ به تهران عزیمت کرد و از محضر استادان برجسته ای چون فرامرز پایور، مجید کیانی، هوشنگ ظریف و … در زمینه نوازندگی سنتور، تار و سه تار بهره گرفت و در عرصه آهنگسازی، رهبری ارکستر، هارمونی، کنترپوان، ارکستراسیون و فرم نزد محمدتقی مسعودیه، فرهاد فخرالدینی، امانوئل ملیک اصلانیان، توماس کریستین داوید، یوری داویتیان و … موسیقی را فرا گرفت.

وی از سال ۱۳۶۷ به تدریس در حوزه های نوازندگی، مبانی آهنگسازی، آشنایی با مکتب ها، جنبش ها و جریان های موسیقی قرن بیستم، شناخت موسیقی،تاریخ موسیقی، تلفیق شعر و موسیقی،روش های نوین آواز خوانی، فلسفه موسیقی معاصر و … پرداخت و از سال ۱۳۶۸ با اجرای کنسرت، خلق آثار موسیقی، سخنرانی، اجرای پرفورمنس، برگزاری مستر کلاس و ورک شاپ و هم چنین تالیف مقاله، نقد و پژوهش موسیقی در داخل و خارج از کشور فعالیت های خود را گسترش داد. سلطانی از سال ۱۳۶۸ سرپرست گروه موسیقی شبان رود و سرپرست گروه موسیقی شنیدستان بود و تا سال ۱۳۷۸ این دو ارکستر را اداره می کرد.